گردشگری

اماکن تاریخی و گردشگری ایران و جهان

گردشگری

اماکن تاریخی و گردشگری ایران و جهان

قبرستان مری رومانی، مرگ به سبک شادی

رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپاست و از جاذبه های گردشگری و دیدنی های تاریخی بسیاری برخوردار است. یکی از مکان های جالب و دیدنی این کشور قبرستان مِری است که به آن گورستان مبارک نیز می گویند و جزء 100 جاذبه عجیب دنیا به شمار می آید. دلیل شهرت این قبرستان به نقاشی های رنگارنگ و شاد و نیز نوشته ها و اشعار نغزی است که بر روی سنگ قبرها دیده می شود. بالای هر قبری کاشی کاری های جذابی به چشم می خورد و هر لوح صحنه هایی از زندگی فردی را که در آن دفن شده است به نمایش می گذارد و جزئیات زندگی آن فرد با زبانی ساده به تصویر کشیده شده است. در این قبرستان هر رنگی نماد یک موضوع است و رنگ آبی رنگ غالب در این قبرستان و به معنای امید و آزادی است و به عروج مردگان به آسمان اشاره دارد. رنگ سبز نماد زندگی، زرد نماد باروری، قرمز نماد عشق و دوستی و سیاه و سفید نماد مرگ و سوگواری است. این قبرستان با کوه هایی به نام کاراپا احاطه شده و از چشم اندازی زیبا برخوردار است. روستاییان این منطقه با لحنی طنز آمیز به استقبال مرگ می روند. نمونه ای از نوشته های حک شده بر روی این قبرها به این صورت است: "لون تودرو عاشق اسب است اما از آن سوی قبر فریاد می زند: چیز دیگری وجود دارد که از اسب بیشتر دوستش دارم، اینکه در کافه ای در کنار همسرم بنشینم". در قبرستان رومانی بیش از 600 صلیب وجود دارد و امروزه یکی از جالب ترین مکان های گردشگری رومانی به شمار می آید.

کویر مصر اصفهان

کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویرهای ایران است که در روستایی با همین نام واقع شده است. روستای مصر در قلب کویر مرکزی ایران در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. با دور شدن از روستا به پهنه ای به رنگ خاک می رسیم که سراسر آن از شن های روان پوشیده شده است. این کویر به وسیله رشته کوه هایی از سمت غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده که بخشی از سلسله جبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می آید. در نزدیکی های این محل جاذبه های دیگری نیز وجودارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. دریاچه نمک سلکنون مصر، نیزار مصر، دریاچه نمک خور، تخت عباسی، تخت عروس، تخت محمد رضایی و چیل کنده نمونه هایی از جاذبه های گردشگری این منطقه می باشد. سکوت و آرامش کویر و شب های پرستاره  و تماشایی آن بهترین دلیل برای رفتن به میانه این کویر است که بسیاری را به سوی خود می کشاند و همواره مورد توجه آفرودرها و طبیعت گردان بسیاری بوده است و عکاسان بسیاری نیز برای خلق تصاویر به یاد ماندنی به دل این کویر زیبا سفر می کنند. 

متروپل پاراسول اسپانیا، بزرگترین سازه چوبی جهان

سویا یکی از شهرهای زیبای اسپانیا است که بزرگترین سازه چوبی جهان را در خود جای داده است.این سازه چوبی متروپل پاراسول (Metropol Parasol) نام دارد. پاراسول به معنی سایبان است که به شکل چتر مانند این پل اشاره دارد. این سازه با ظرافتی دقیق به شکل 6 قارچ چوبی ساخته شده و همچنین در طراحی و ساخت آن از درخت بو و درختان فیکوس نیز الهام گرفته شده است. ارتفاع چترهای قارچ این سازه 28.5 متر است و به وسیله پل های کوتاهی به هم وصل می شوند و بازدیدکنندگان می توانند بر روی آن قدم بزنند. به طور کلی این سازه 70 متر عرض و 150 متر طول دارد و در 4 طبقه مختلف ایجاد شده است. ساخت متروپل پاراسول در سال 2011 پایان یافت و علاوه بر بازدید از این سازه، گردشگران می توانند از امکانات تفریحی متعدد آن نیز بهره مند شوند. علت اصلی ساخت این سازه وجود مراکز خرید و رستوران های زیادی بود که در اطراف این مکان وجود داشت و به دلیل ازدیاد اماکن تجاری و رفت و آمد افراد، نیاز به یک سایبان احساس شد و به همین دلیل اقدام به ساخت سایبان برای این منطقه کردند و امروزه این سازه زیبا و منحصربه فرد از پربازدیدترین جاذبه های کشور اسپانیا می باشد.

روستای یتربی سوئد

در روستای بتربی در کشور سوئد، معدنی وجود دارد که 10 ماده معدنی کمیاب جهان از آن استخراج می شود. نام این روستا از چهار عنصر یتریم، اربیوم، تربیوم و یتربیم گرفته شده است. این روستا همواره مورد توجه شیمیدانان بسیاری بوده است و شروع این اکتشافات با سفر "کارل اکسل آرنینوس" به معدن این این روستا بود. او موفق شد برای اولین بار عنصر یتریم را از این معدن استخراج کند. پس از او "یوهان گادولین" موفق به شناسایی خاکی نادر در خاک یتربی شد و آن را ایتریوم نامید و در پی آن 9 عنصر دیگر از دل این عنصر اصلی شناخته شد. عناصری همچون تربیوم، اربیوم، یتربیم و گادولینیم نیز از دل این روستا کشف شد وامروزه عناصر کشف شده از این روستا در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از کوچه های این روستا با عناصر کشف شده از معدن نام گذاری شده اند.

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی یا کوه نمک جاشک مکانی متفاوت و شگفت انگیز در بخش کاکی و بخش بردخون و حد فاصل دو شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر قرار دارد. این پدیده بی نظیر، با 12 کیلومتر درازا و 4.5 کیلومتر پهنا و وسعتی حدود 3666 هکتار، بزرگترین گنبد نمکی خاورمیانه و یکی از زیباترین و فعال ترین گنبدهای نمکی ایران است. گنبدهای نمکی ساخت های زمین شناسی گنبدی شکلی هستند که توسط نمک و به علت حرکات و بالا آمدن آن ایجاد می گردد. شکل تمامی گنبدهای نمکی یکسان نیست و بسته به نوع سنگ های پوششی آنها، فشار درونی و میزان آن متغیر است. در مورد این گنبد نمکی افسانه هایی در میان بومیان بر سر زبان هاست و برخی معتقدند که این پدیده در اثر یک نفرین بزرگ شکل گرفته که گفته می شود در گذشته بزهایی در این منطقه بودند که شیر بسیار خوشمزه ای داشتند و زنان را وسوسه می کردند تا شیر آنان را بدوشند اما هر کسی بعد از دوشیدن شیر، به همراه آن بز تبدیل به سنگ نمکی می شد که رفته رفته این سنگ های نمکی زیاد شدند و گنبد نمکی را تشکیل دادند و امروزه نماد یک نفرین بزرگ هستند. افسانه ی دیگری درباره این کوه نمک وجود دارد که طبق آن این گنبد را محل حکومت و زندگی دیو می دانستند که از وی در برابر خطر و آسیب محافظت می کرده است. در اطراف این پدیده زیبا جلوه های دیدنی بسیاری مانند یخچال ها و غارهای نمکی، چشمه ها و آبشارهای نمکی، نمک های رنگین و دره های گل کلم نمکی وجود دارد. این سرمایه ملی با قدمتی 600 میلیون ساله، از آثار ارزشمند طبیعی ایران به حساب می آید.